Svar på Stein Lystad fra Geiranger sitt innlegg om å ta imot cruiseskip i Eidsdal, kalt «utan miljøgevinst»

Skjermleser
Denne siden har en skjermleser som leser opp teksten i artikkelen. Du kan styre skjermleseren med knappene.
Trykk på for å starte skjermleseren.
Trykk på for å pause skjermleseren.
Trykk på for å stoppe skjermleseren.
Trykk på for å lese denne informasjonen igjen.
Skjermleseren velger en tilgjengelig norske stemmer fra din nettleser.
Har du problemer eller innspill til skjermleseren, så meld det inn til avisens kundeservice.
Når jeg leser Lystad sitt innlegg er det flere ting jeg reagerer på. La oss begynne med det som har med veinettet å gjøre: Han får det til å høres ut som om alle passasjerene på cruiseskip som ankommer Eidsdal, reiser til Geiranger. Dette stemmer ikke. Tilbakemeldingene fra alle de jeg snakket med var så gode at jeg har tro på at enda flere i fremtiden kan velge å ikke reise til Geiranger, i takt med at tilbudet her utvides. Folk snakket om hvor stille og fredelig her er, og hvor fantastisk naturen er. Enkelte hadde vært i Geiranger med skip tidligere og opplevd det som nokså fult og kaotisk både i sentrum og ved diverse utkikkspunkter.
Lystad er bekymret for et pressa veinett, likevel greier han det kunststykket å la være å nevne med et eneste ord, alle de bussene som kommer innover fra Ålesund og andre steder sommeren lang, for å frakte turister fra skip i Geiranger, til diverse utfluktsmål. Alle disse bussene kommer kjørende tomme til Geiranger på morgenen, og kjører tomme tilbake dit de er hjemmehørende ut på dagen. Man skulle nesten tro at Lystad var bekymret også over disse, men i og med at de bidrar til økonomisk vekst i Geiranger er det vel ikke så ille likevel, kanskje? I Geiranger bor det mange kjekke og oppegående mennesker, men nå, som før, finnes det (etter min oppfatning) enkeltpersoner som mener at om ikke turistskipene kan komme dit, så skal de i alle fall ikke komme nabokommunen til gode. Av og til blir man minnet på dette (uten at jeg skal spekulere i hva Lystad sin agenda er). Paradoksalt nok så ville belastningen på veinettet ikke nødvendigvis blitt mindre om skipene gikk til Geiranger. Passasjerene skal uansett fraktes til sine utfluktsmål, og til det trengs det busser. Ved å flytte anløp til Eidsdal kan faktisk belastingen på sentrum i Geiranger bli mindre.
Når det gjelder cruiseskip som anløper Eidsdal, er jeg usikker på hvilke miljøverstinger det er Lystad snakker om? Viking Cruises sine skip er alle moderne, og langt fra noen «miljøverstinger». Nå er det heller ikke slik at indre Sunnmøre har sitt eget klima, klimaet deler vi med resten av kloden, så om cruiserederiene heller finner andre destinasjoner, så er altså klimagassutslippene de samme. Når det gjelder 0-utslippskravene som innføres på verdensarvfjorden, så er det vel i stor grad folk fra Geiranger som har bidratt til å få i stand disse, så da burde vel Geiranger være rede til å ta konsekvensen? Ellers så er det vel ikke 0-utslippskrav til skip over 10000 bruttotonn før fra 2032 (om det ikke flyttes frem i tid igjen). At Viking Cruises velger å prøve andre reisemål nå er det vel ingenting å si på.